Afryka staje się w ostatnich latach kontynentem coraz bardziej docenianym przez producentów ciągników. Nie bez powodu.
ZETOR INDIA Private Limited czyli spółka zależna ZETOR TRACTORS S.A., zawarła umowę z kenijskim Automobile Warehouse, Ltd. Obejmuje ona dostawę kilkudziesięciu ciągników ZETOR w zakresie mocy od 80 do 150 KM. Do kraju będą importowane maszyny linii modelowych MAJOR, PROXIMA i FORTERRA.
Podczas poszukiwania nowego partnera wykorzystaliśmy fakt, że w Kenii znajduje się liczna społeczność indyjska. Koledzy z firmy zwrócili się bezpośrednio do kilku potencjalnych partnerów i po kilku miesiącach negocjacji nasza współpraca została uwieńczona zawarciem umowy oraz dostawą pierwszych 12 sztuk ciągników do kraju.
Robert Harman, dyrektor ZETOR INDIA
Kenijskim rolnikom zostały dostarczone ciągniki linii modelowych PROXIMA, MAJOR i FORTERRA. Zainteresowaniem cieszą się maszyny z kabiną i z klimatyzacją. Dla tego kraju charakterystyczna jest uprawa trzciny cukrowej, kukurydzy oraz egzotycznych kwiatów przeznaczonych na eksport do Europy. Rocznie w Kenii sprzeda się aż 900 ciągników i 50 proc. z nich stanowią maszyny w zakresie mocy 80–100 KM.
Spółka Automobile Warehouse, Ltd. dysponuje miejscami sprzedaży w Nairobi oraz w Nakuru, drugim co do wielkości mieście w kraju, jednym z najszybciej rozwijających się miast w Afryce. Firma posiada już doświadczenie w zakresie sprzedaży sprzętu rolniczego. Oprócz techniki rolniczej spółka zapewni również serwis i dostawy części zamiennych. Pierwsze komponenty zostały już dostarczone razem z ciągnikami.
Robert Harman, dyrektor ZETOR INDIA
W ciągu 70 letniej historii marki ZETOR przywieziono do kraju 50 sztuk ciągników. Pierwszych 25 sztuk zostało przekazanych w 1965 roku, pozostałą ilość dostarczono potem w 1997 roku. Kenia stała się po Maroku, Algierii, Tunezji oraz Zambii już piątym w kolejności krajem afrykańskim, gdzie ZETOR eksportuje swoje produkty. Równocześnie kontynuowane są negocjacje z partnerami z innych krajów w tym regionie. Uwagę zwraca się szczególnie na państwa, które dysponują rozwiniętym rolnictwem i rynkiem z nowymi ciągnikami, ważnym elementem w nawiązywaniu współpracy jest także stabilna sytuacja polityczna.
ZETOR TRACTORS S.A. kontynuuje ekspansję na rynki, gdzie Zetor dotychczas nie miał swojego przedstawicielstwa handlowego. Tylko w tym roku spółka nawiązała bezpośrednio lub za pośrednictwem swoich filii współpracę z Izraelem, Jordanią, Zambią, Rosją i ostatnio również z Kenią.
W dalszym ciągu zasadnicze znaczenie dla firmy posiada utrzymanie i wzmocnienie pozycji w ramach Europy i Stanów Zjednoczonych, ale uwagę zwracamy także na tzw. nowe rynki, to znaczy obszary, które mają potencjał do rozwoju i przynoszą marce i spółce ciekawe możliwości.
Daniel Špaček, menedżer Działu Nowych Rynków w ZETOR TRACTORS S.A.
W 2016 roku marka ZETOR obchodziła 70 lat od swojego powstania. Na przeciągu lat swojego istnienia sprzedała ponad 1,3 miliona traktorów do 136 krajów świata. Oferta marki ZETOR aktualnie obejmuje cztery linie modelowe traktorów (MAJOR, PROXIMA, FORTERRA i CRYSTAL), planuje się rozszerzenie na sześć linii modelowych.
W ostatnich latach producenci ciągników coraz częściej zerkają na Afrykę jako kolejny, bardzo obiecujący obszar zbytu dla swoich maszyn. W marcu kontrakt na 100 milionów dolarów podpisał Ursus. Polskie maszyny będą pracować między innymi w Zambii. Ursusę dostarczy tam 2694 ciągniki o mocy od 47 do 180 KM oraz ponad 2500 maszyn rolniczych. Kraje afrykańskie rozwijają się bardzo szybko, toteż rośnie zapotrzebowanie, które ten rozwój przyspieszy. Maszyny dobre, nie pochodzące jednak z najwyższej półki cenowej mogą się zatem odnaleźć tam znakomicie.