We wrześniu sprzedaż poprawiła sie względem sierpnia. Porównując jednak rok do roku widać, że kondycja rynku nadal nie jest najlepsza.
W ostatnim miesiącu odnotowano 870 rejestracji ciągników rolniczych (dane: agencja Martin&Jacob). To o 33 proc. więcej niż w sierpniu. Byłaby to nawet dobra wiadomość, gdyby nie fakt, że w stosunku rok do roku wynik sprzedaży jest niższy aż o 29 proc.
Od początku tego roku na pole wyjechało 9787 nowych traktorów, to jest o 13 proc. mniej niż analogicznym okresie 2014 (wtedy była to ilość 11294). Jak pokazują liczby, ciężko będzie dogonić pod względem rezultatu roku 2014. Pamiętajmy jednak, że każdy rok, oprócz sezonowości w danych miesiącach, cechuje się zmiennością warunków ogólnych. W 2014, po wejściu ustawy dotyczącej emisji spalin, wiele firm zdecydowało się rejestrować maszyny na siebie, co na pewno podnosiło sprzedaż. W tym roku tego typu rejestracji jest o wiele mniej.
Król w niebieskiej koronie
Sumując rezlutat ostatnich dziewieciu miesiecy, najczęściej wybieraną marką jest New Holland. Od stycznia wybrało ją 1706 nabywców.
Polscy przedsiębiorcy rolni zaufali marce New Holland. Składa się na to kilka prostych przyczyn. Po pierwsze – mają oni do dyspozycji pełną gamę maszyn. Każda z nich spełnia swoje przeznaczenie: zarówno w gospodarstwach wielkopowierzchniowych, specjalistycznych hodowlach i sadownictwie. Rolnicy chcą inwestować w rozwój swoich gospodarstw i tym samym zwiększać ich konkurencyjność na rynku UE. Gama ciągników New Holland w pełni pokrywa się z tym, czego oczekuje rolnik europejski. We wrześniu największą popularnością cieszył się kultowy model New Holland TD 5.85. W porównaniu z ubiegłym rokiem, sprzedaż modelu TD5.85 wzrosła o blisko 192 proc. Decyzje zakupowe polskich gospodarstw determinowane są jednak przez unijne dopłaty, nie zaś plany inwestycyjne rolników
Tomasz Wieja, Marketing Manager marki New Holland
Trójka najlepszych
Bez zaskoczenia, liderem zestawienie jest New Holland (we wrześniu 161 rejestracji). Drugie miejsce, również bez zmian, należy do John Deera – 125 sprzedanych maszyn. Ostatnie miejsce podium należy do marki Zetor – 106 sprzedanych ciągników. Czeski producent jako jedyny z tej trójki zanotował wynik lepszy, niż przed rokiem (26 proc. w górę).